第61回定例オンラインセミナー/The EVRI Regular Online Seminar No.61「ポスト・コロナの学校教育(6)「諸外国の現状から見た教師教育・教育研究の展望」」(“School Education in the Post COVID-19 Pandemic Era (6): Current Perspectives on Teacher Education and Educational Research Across Countries”)を開催します(2020.12.26)
日本と世界の学校教育がどのようにCOVID-19の影響を受け,教師や教育研究者がどのようにこれに応答し,どのようにポスト・コロナの教育の展望を描いていくのか,様々な議論がなされつつあります。国や地域で様々な状況の違いはあれど,ポスト・コロナの教育を展望するにあたって,改めて教育研究・教員養成機関の役割が問われているといえるでしょう。本ウェビナーは,教員養成課程をもつ研究大学の国際的なネットワークであるINEI(International Network of Educational Institutes)が “How is the Covid-19 global pandemic reshaping the debate on education?”と題して行なうオンライン・シンポジウム(12月14日・15日)でどのような議論がなされていたのかを紹介しながら,インターナショナルな文脈とナショナル/ローカルな文脈が交差する上で展望しうる今後の教師教育や教育研究について考えていきます。
Academic, policy, and public discussions are underway on the ways that school education has been influenced by COVID-19 in Japan and around the world, as well as how teachers and educational researchers have and will respond post-COVID-19. Although the circumstances of each country and region vary, realizing a society that can re-establish its educational practices during and after the pandemic means fulfilling the role for institutions of higher education to educate teachers and provide educational research.
This webinar summarizes reports on a multinational online symposium entitled, “How is the COVID-19 global pandemic reshaping the debate on education?” by the INEI (International Network of Educational Institutes: an international network of research universities with teacher education programs) held on Dec. 14th-15th, 2020, and presents perspectives on teacher education and educational research as they intersect with international, national, and local contexts.
セミナー中の発表資料および開催報告はこちらのページより取得いただけます。▶第61回オンラインセミナー資料掲載置場
当日の対応や参加上の注意点などはこちらをご確認いただけますと幸いです。▶注意事項(お名前変更等)と緊急時対応 (▶help for online devise)
セミナー後、アンケートにご協力ください:アンケートフォーム
【日時】 | 2020年12月26日(土)14:00-15:40(申込締切:12月25日 18時) December 26th, 2020 @14:00-15:40 Japan Time (Application Deadline: December 25th @18:00 Japan Time) |
|
【会場】 | オンライン会議 Zoom を使用します via Zoom |
|
【演題】 |
ポスト・コロナの学校教育(6)「諸外国の現状から見た教師教育・教育研究の展望」 The EVRI Regular Online Seminar No.61 |
|
【展開】 | 1)背景・趣旨説明 丸山恭司 (広島大学) 2)INEIシンポジウムの要旨報告 Brett Walter,Russell Kabir(広島大学) 3)基調講演「ポスト・コロナ時代における国際的移動と教育研究を捉える国際的視座」Chen Wang(INEI事務局,ウィスコンシン・マディソン大学博士号候補者) 4)パネル・ディスカッション Chen Wang(INEI事務局),丸山恭司 , Tinka Delakorda Kawashima,鈴木由美子(広島大学) 5)閉会のことば 丸山恭司 (広島大学)1) Opening Remark Yasushi Maruyama (Hiroshima University) 2) Summary Report on INEI Symposium on Dec 14th-15th Brett Walter and Russell Kabir (Hiroshima University) 3)Keynote Speech “International Perspective on International Mobility and Educational Research in the Post COVID-19 Pandemic Era” Chen Wang (INEI Secretariat, Ph.D candidate of the University of Wisconsin-Madison) 4)Panel Discussion Chen Wang(INEI Secretariat, Ph.D candidate of the University of Wisconsin-Madison) Yasushi Maruyama, Tinka Delakorda Kawashima, Yumiko Suzuki (Hiroshima University) |
|
【主催】 | 令和2年度広島大学教育学部共同研究プロジェクト「「ポストコロナの学校教育」の提起する学術知共創の可能性と課題」, 広島大学教育ヴィジョン研究センター(EVRI) Organized by EVRI (Educational Vision Research Institute) of Hiroshima University with the fund as a Joint Research Project 2020 “Possibilities and Challenges of Academic Knowledge Co-creation on Post-Corona School Education” in the School of Education, Hiroshima University |
|
【共催】 | 広島大学INEI委員会,広島大学大学院人間社会科学研究科・異文化間教育推進室 Co-organized by Hiroshima University INEI Committee and The Institute for the Promotion of Interculturalism in Education, Hiroshima University |
|
【申込】 | 参加をご希望される方は,下記のフォームからお申込みください。 オンラインセミナーに参加するためのアクセス情報をお知らせします。 事前申し込みは,2020年12月25日18時を締め切りとします。 本セミナーは,Zoom接続にて開催をいたします(スマホでも参加可能です)。 後日お知らせするURLに接続をしていただくだけで参加することができます。 Zoomの接続に不安な方は,事前にメールでご相談ください。 |
*参加費無料 |
【言語】 | (日本語・英語) (通訳あり,または英語話者の時には日本語の要旨をお示しします) |
※必須項目を記入し、送信ボタンを1度押してください(Please fill in the required items and press the send button once)